Saturday, November 19, 2011

Projek 2012

assalamualaikum.....


rasanya agak lama aku tidak update blog nie, kerana buat masa ini aku sibuk mencari maklumat mengenai tanaman secara fertigasi. untuk makluman umum Penanaman kaedah Fertigasi merupakan pertanian moden yang boleh menjanakan keuntungan kepada usahawan. kaedah tanaman ini adalah yang terbaik dan berdaya maju. Pengurusan yang cekap merupakan aspek paling penting dalam menjamin kejayaan pengeluaran tanaman secara fertigasi. Bakal pengusaha atau usahawan mesti mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang cukup sebelum memulakan langkah menanam secara fertigasi.


Kaedah fertigasi ini lebih kepada mengunakan teknologi dimana pokok akan ditanam mengunakan sistem polibeg yang dimasukkan cocopeat iaitu sejenis sabut untuk mengantikan tanah. kemudian tanaman akan disalurkan air campuran baja khas kedalam polibeg mengikut sukatan tertentu secara automatik melalui saluran paip yang telah dibuat.


Terdapat pelbagai tanaman yang boleh diusahakan dengan kaedah fertigasi tetapi aku hanya memfokuskan kepada tanaman cili kulai dan rock melon sahaja kerana ia mempunyai permintaan yang tinggi dan harganya yang agak stabil.

sekarang ini aku tengah mencari seberapa banyak ilmu mengenai tanaman ini dan akan membuat percubaan dahulu sebelum betul2 terlibat untuk dikomesialkan, jadi tidak banyak yang aku boleh dikongsikan kerana aku pun masih belajar.


Di sini aku ingin kongsikan antara kelebihan Sistem Fertigasi:


- Nutrien lengkap dikawal ikut pertumbuhan pokok

- Menjamin kebersihan dan menghindar penyakit
- Mengatasi masalah bawaan tanah

- Kualiti hasil yang lebih baik dan cantik

- Penggunaan baja yang cekap dan jimat

- Mengurangkan penggunaan racun

- Modal pusingan yang rendah

- Meningkatkan hasil pengeluaran

- Masalah merumpai sangat rendah


jom layan gambar dahulu


Thursday, October 27, 2011

Cara kekayaan yang sebenar

assalamualaikum w.b.t

hari ini merupakan hari jumaat yang penuh bermakna dan banyak manfaat bagi sekalian manusia.... dalam beberapa hari lagi umat islam akan menyambut hari raya aidiladha.... sekarang kita lihat di radio, di tv, jutaan manusia telah mula berada di mekah untuk menunaikan rukun islam yang kelima..... mungkin setiap manusia mempunyai keinginan untuk menunaikan haji untuk memohon keampunan dosa-dosa yang telah dilakukan selama ini.....allah telah janjikan jika kita ikhlas untuk berjumpa denganya dan memohon keampunan darinya, syurga telah dijanjikan oleh mereka....

begitu aku, dan juga isteriku kami pun mempunyai keinginan untuk menghadap allah dan berada ditanah suci semoga allah merestui dan permudahkan kami sekeluarga untuk kesana.....isyaallah kami akan berusaha untuknya ya allah...

aku selalu berdoa agar kami sekeluarga dirahmati, diberkati, dimurahkan rezeki dan menjadi orang soleh didunia dan juga diakhirat. aku cuba untuk seimbangkan antara mengejar kekayaan didunia juga diakhirat, sekarang ini juga aku banyak membaca buku-buku yang memberi manfaat kepada aku sekeluarga, aku juga ingin memperbetulkan kesalahan yang aku lakukan selama ini. dan menjadi orang yang soleh dan menyintai agamamu ya allah. itu adalah harapan aku masa ini.

petikan daripada bacaan aku mengenai buku solusi, banyak memberi panduan aku dalam mengikut ajaran islam yang sebenarnya. antaranya ialah kelebihan solat tahajjud & solat witir pada malam hari, bangun dari tidurmu untuk menunaikan solat subuh berjemaah di masjid, berzikir kerana pada waktu itu para malaikat akan turun mencari hamba-hamba yang beribadat kepada allah. allah juga janjikan kepada hambanya iaitu akan dimurahkan rezeki untuk mereka dan jangan lah kamu tidur selepas itu bertebaran kamu dimuka bumi ini untuk mencari rezeki. di dalam itu juga ada memberi contoh kenapa orang buka islam lebih mudah untuk bangun awal pagi kerana mereka lebih mengetahui bahawa pada waktu pagi banyak manfaat yang mereka perolehi tetapi bagi orang islam adalah sebaliknya.

disini juga tidak dinafikan diri aku pun sendiri masih belum sempurna tetapi sejak hari itu aku berazam untuk bangun pagi mengikut panduan yang diberikan oleh allah, selain itu juga allah menjanjikan kelebihan orang solat sunat dhuha, solat berjemaah pada waktu magrib dan isyak. ini lah antara perkara yang aku perlu perbetulkan dalam kehidupan seharian ku sekeluarga. kerana aku percaya dengan janji-janji allah kepada umatnya.

semoga dengan sedikit panduan ini dapat memberi manfaat kepada aku sekeluarga dan juga pembaca-pembaca yang budiman.

salam

Tuesday, October 25, 2011

saja-saja citer pasal tanah

sebenarnya aku nak cerita sikit pasal aktiviti pelaburan yang aku lakukan buat masa ini, tetapi x pastilah ia boleh diketogerikan sebagai pelaburan atau tidak. cerita macam nie, seingat aku masa aku masih sekolah dulu, bapa aku pernah meneroka tanah-tanah hutan bekas peninggalan balak, mungkin dulu agak jauh dari kampung aku, tetapi kawasan itu memang menjadi tumpuan orang kampung sbb terdapat air terjun, tetapi amat bebahaya kerana terdapat binatang buas. tetapi pada masa itu belia-belia kampung seusia ayah aku telah sama2 meneroka tanah hutan itu, tetapi ada yang teruskan usaha, dan ada pula yang berhenti sekerat jalan,


yang telah mengusahakan tanah itu sekarang telah menampakkan hasil, kawasan itu juga berhampiran dengan kawasan pertanian. dijadikan cerita pada awal tahun aritu masing-masing belia kampung seusia abang aku telah meneroka kembali tanah tersebut, abang aku telah mengambil kembali tanah yang ayah aku usahakan dahulu dalam lingkungan 3 ekar dan merupakan tanah yang rata, dan aku telah terlibat sama di mana aku dan abang aku sama-sama mengeluarkan modal untuk membersihkan kawasan hutan yang berhampiran dengan tanah tersebut.


menurut abang aku kawasan yang kami bersihkan itu dalam 3 ekar lagi, campur dengan tanah yang sedia ada dalam 3 ekar semuanya dalam 6 ekar. aku telah mengeluarkan modal permulaan sebanyak rm 6000 untuk proses pembersihan, penanaman dan lain-lain. kerja itu aku serahkan kepada abang aku sbb dia dok kampung senang ckit. alhamdullilah sekarang dah siap tanam. itu je yang kami dapat kerana kawasan lain telah terlebih awal diambil oleh pihak lain kami hanya dapat dalam 6 ekar je, aku tgk orang lain sampai puluh- puluh ekar, tapi itu je rezeki yang kami dapat usahakan.


tak silap aku kami mula tanam dalam bulan 4 tahun nie la, bila aku fikirkan balik bagus jugak invest kat tanah nie kasi tanam sawit sbb aku tengok tanah bapa aku ada la dalam 8ekar semua tanam sawit dalam 15 tahun boleh memberi income setiap bulan more rm 5000. aku nie dah keje 5 tahun baru rm 1.5k je.


lepas aku mula cari tanah yang nak jual murah-murah, mula masuk lelong tanah tapi kalah, mula nak beli tanah owner nak jual seekar rm 28k di sebabkan masalah tertentu x jadi beli, x lama lepas tu abang aku call ada orang nak jual tanah kat kawasan tu jugak dalam 6 ekar harga rm 15k siap bersihkan, tapi sampai sekarang belum bersihkan lagi, ini merisaukan aku duit dah bagi rm 15k tapi abang aku tau mungkin minggu dia dah mula rasa lega ckit.


aku ada la pergi bersihkan tanah tu seperti dalam gambar yang aku postkan sebelum ini, dah ada pokok tapi x banyak la, aku pun fikir nak tanam yang lain je. lepas tu abang aku call nak beli lagi dalam 2 ekar tanah tu betul2 sebelah tanah aku yang 6ekar tu owner nak pakai duit, nak buat macam mana nak tanah kena beli la walaupun tanah diaorang dapt tu free bagi aku kena berani la baru boleh berjaya. lepas tu kamibeli dalam rm2300, yang itu dah dibersihkan cuma sekarang nak beli anak pokok untuk proses penanaman, yang pasti 8 ekar tu telah menampakkan usaha sbb pokok2 sawit telah ditanam, cuma yang aku beli nak 6 ekar tu belum lagi, tanah tu agak jauh ckit la dlm 3km dari tanah kami yang first.


menurut abang aku tanah kami tu dah diukur dan dah upah buat pelan untuk memohon dari pejabat tanah mungkin tanah tol kot, aku pon belum faham lagi sebab semua diuruskan oleh abang aku.


terbaru mungkin minggu nie aku kena keluarkan lagi modal dalam rm 4k untuk membeli anak sawit dalam 450 pokok sekarang sepokok dlm rm 10.00 untuk nak tanam kat 2 ekar yang baru beli tu dengan 6 ekar yang x lama lagi nak dibersihkan, harap lepas nie di percepatkan. setakat nie modal aku keluarkan seperti berikut


beli tanah keluasan 6 ekar = rm 15000

beli tanah lagi dlm 2 ekar = rm 2000

kerja pembersihan = rm 6000

anak pokok sawit = rm 4000 ( belum bagi lagi)


jumlah rm 27000.00


tidak termasuk kos yang abang aku tambah sbb semua dia uruskan klu aku x la kot nak tanam, gali lubang, bakar pokok, kena panas rasa boleh pengsan sbb dah lama tinggal kerja kampung nie tambahan pula sekarang dok kerja dalam aircond je, bersenam pon tidak


harapan aku semoga usaha aku dan abang aku berjaya.


*pasal mana aku dapat duit tu nanti la aku citer kat post akan datang sebab aku ada lagi satu citer terbaru yang projek kami rancang keluasan dalam 50 ekar sekarang dalam proses permohonan kat pejabat tanah *
* maaflah klu korang pening klu baca ayat aku sbb aku nie x pandai nak susun ayat cantik-cantik, sbb aku tulis ikut suka aku je janji ada point yang aku nak sampaikan , maklum la baru nak belajar tulis blog hehehe*


salam









Thursday, October 6, 2011

Pelaburan masa hadapan

ini lah pelaburan terbaru yang aku ceburi, jika dahulu aku terlibat dalam pelaburan emas, sekarang aku telah pecahkan kepada 2 iaitu emas dan tanah. bagi aku kedua-duanya memberi pulangan kepada aku, tetapi dengan projek terbaru ini lebih memberi pendapatan kosisten pada keluarga aku setiap bulan.

tetapi hasilnya mungkin akan ku rasai pada 5 tahun akan datang. tanah ini merupakan tanah hutan yang kami terokai dengan meminta kelulusan dari pejabat tanah (TOL), sebenarnya segala urusan diuruskan oleh abang aku dari segi penanaman, pembersihan, pengukuran, aku hanya mengeluarkan modal, dan sekali-sekala apabila pulang ke kampung aku akan melawat dan melakukan kerja yang berpatutan.

maklum lah sekarang aku bekerja dijabatan kerajaan yang mana tidak mempunyai masa, dan jarak tmpt aku di kuala lumpur dan kampung di jerantut aak jauh, mungkin sebulan sekali akan aku peruntukan untuk balik kampung.

keluasan kesemuanya lebih kurang 18 ekar, ini adalah sebahagian yang telah kami selesaikan maksudnya hampir 60% peratus telah siap ditanam, cuma lebih kurang 40% lagi, masih dalam proses pembersihan.













Tuesday, September 13, 2011

assalamualaikum w.b.t & selamat hari raya

rasanya masih belum terlambat bagi aku & keluarga mengucapkan selamat hari raya maaf zahir & batin kepada semua pembaca blog aku ine.

dah lama rasa aku x update cerita baru, tahun nie giliran beraya di kampung aku dulu dekat jerantut, pahang lepas tu pagi raya ketiga baru balik rumah mak mertua aku di sungai buloh.

menu raya tahun nie macam biasa ketupat, lemang & rendang tapi semua nya beli la dah x larat nak buat sendiri.

tahun agak meriah kerana aku dah beraya bertiga dengan puteri sulongku yang dah menjangkau 9 bulan, perkembangan terbaru anak aku nie dah pandai duduk seronok tgk gelagat dia tapi kena jaga betul2 la tambahan pula nie dah merangkak habis dia jelajah rumah, yang merisaukan pantang tgk sampah semua nak makan huhuhuh

tapi dalam jaga2 pon dah 2, 3 kali jatuh tapi yang paling teruk jatuh katil berdarah mulut nasib baik pecah bibir je risau jugak klu anak semakin membesar nie kadang2 kita terlalai dan terleka

bak aktiviti aku pula baru2 nie aku ada bid tanah di budu area benta lebih kurang 40 km dari kampung aku harga buka 50k tapi ingatkan x ramai masa register dkt 20 orang, ada yang dari kedah , johor kadang2 aku pon x faham buat apa diorang beli tanah jauh2 sapa lak nak usahakan ish ishhhh ishh

last2 kalah gak harga sampai mencecah 198k dapat kat orang kl katanya x de rezeki tanah tu lebih kurang 10ekar, terbaru aku ada berminat nak beli tanah kat area kampung aku x jauh dari rumah aku lebih kurang 15 km je.

tgk keadaan agak cantik x berapa jauh dari jalan utama x sampai 1 km, tanah dah di bersihkan, siap gan teres lagi sesuai la untuk tanaman sawit atau getah. harga owner nak jual dalam 27k seekar ada lebih kurang 8 ekar tapi aku nak beli dlm 4 ekar je kot, tak mampu la nak beli semua sbb loan banyak susah kebanyakan bank bagi 60-70% je pahtu dlm 10 tahun je gila la, masalah lagi nilaian tanah x tahu berapa

tapi apa-apa pun tgh tunggu keputusan dari owner dulu setuju ke tak sbb dia nak jual semua tapi aku nak beli 4 ekar je sbb geran dia asing2 2ekar satu geran ok la kan hehehe

plan aku nak tanam sawit je tu pon modal aku pon tak tahu berapa kena kuarkan sepokok sawit je dah dkt rm 14, upah org tanam lagi huhuhuhu kena kira2 betul2 nie.

yang projek dah jalan ada 6 ekar aku share gan abang aku 3 ekar seorang yang nie tanah kerajaan, projek nie semua dah settle cuma ada yang belum dibersihkan hutan lagi dalam 10 ekar nie yang abang aku sorang lagi......

apa yang aku perhatikan sekarang nie invest pada tanah lagi selamat tanam sawit ke, getah ke sbb 2 pokok nie x memerlukan pejagaan dan masa yang rapi sangat.

apa-apa pun nanti aku uploadkan gambar semasa lelongan, tanah yang aku nak beli, dan projek sawit yang telah aku jalankan

sekian wassalam

* pasal harga emas maintain je sejak raya lagi tapi dah ada keuntungan la ckit heheehe*

Tuesday, August 9, 2011

wowww aku dah kaya !!!


salam bertemu kembali pada 10 ramadhan...

hari ini aku nak cerita serba sedikit mengenai emas, agaknya sudah lama aku tidak bercerita mengenai pelabarun emas ini. sejak seminggu ini harga emas telah menunjukkan peningkatan yang begitu ketara, bagi perniaga dan penyimpan hanya satu perkataan sahaja yang terkeluar riang pada masa ini ialah " aku dah kaya".

untuk pengetahuan semua aku telah setahun memceburi bidang pelaburan emas ini, jujur aku katakan ia adalah satu pelaburan yang menyeronokkan keuntungan berlipat kali ganda. aku masih mencari dan terus mencari ilmu mengenai pelaburan emas ini, walaupun kadang-kadang aku gusar dengan keadaan turun naik harga emas, tetapi hari ini membuktikan segalanya bahawa sangkaan aku meleset.

hari ini juga kita dengar di akbar, di tv, bahawa negara ekonomi dunia mengalami masalah hutang yang begitu banyak, saham-saham terkemuka mula menunjukkan penurunan dan kerugian kepada para pelabur-pelabur. tapi aku tidak begitu gusar kerana aku bukanlah seorang pelabur saham.

tidak dapat aku katakan apabila melihat kenaikan harga emas pada hari ini, tetapi aku percaya menyimpan emas dan melabur dalam emas adalah satu jalan yang terbaik buat masa ini, kerana terdapat banyak kelebihannya yang tidak dapat dinafikan lagi.

ayuh kawan-kawan semua, mari kita mulai menyimpan dan melabur dalam emas, bermulalah dengan mengikut kemampuan anda, tidak perlu bersikap tamak kerana kelak diri sendiri akan kerugian. tambah dan cari ilmu mengenai emas bagi mendapatkan lebih banyak maklumat untuk menambahkan keyakinan anda mengenai pelaburan emas.


perhatikan graf emas tersebut dan cuba fikirkan...................

emas keluaran public gold

BERAT HARGA BELI HARGA JUAL
10 gram RM 1,889.00 RM 1,738.00
20 gram RM 3,743.00 RM 3,518.00
50 gram RM 9,314.00 RM 8,802.00
100 gram RM 18,540.00 RM 17,613.00
250 gram RM 46,133.00 RM 44,057.00


Harga pasaran kijang emas pada 2010

Date 1 oz 1/2 oz 1/4 oz
Selling Buying Selling Buying Selling Buying
2010-08-02 3,963 3,807 2,019 1,904 1,028 952
3/8/2010 3,961 3,807 2,018 1,903 1,028 952
4/8/2010 3,989 3,834 2,032 1,917 1,035 959
5/8/2010 4,019 3,864 2,047 1,932 1,043 966
6/8/2010 3,999 3,844 2,037 1,922 1,037 961
9/8/2010 4,013 3,857 2,045 1,929 1,041 964
10/8/2010 4,013 3,855 2,044 1,928 1,041 964


harga pasaran kijang emas pada 2011

Date 1 oz 1/2 oz 1/4 oz
Selling Buying Selling Buying Selling Buying
1/8/2011 5,070 4,872 2,583 2,436 1,315 1,218
2/8/2011 5,069 4,874 2,582 2,437 1,315 1,218
3/8/2011 5,228 5,023 2,663 2,511 1,356 1,256
4/8/2011 5,227 5,021 2,663 2,511 1,356 1,255
5/8/2011 5,264 5,057 2,682 2,528 1,366 1,264
8/8/2011 5,371 5,161 2,736 2,581 1,393 1,290
9/8/2011 5,571 5,352 2,838 2,676 1,445 1,338
10/8/2011 5,609 5,392 2,857 2,696 1,455 1,348


Monday, August 8, 2011

berita gembira..

bagi kakitangan kerajaan pengumuman bonus 1/2 bulan atau minimum rm 500.00 telah mengembirakan ramai kakitangan kerajaan, ada yang mengeluh dan ada jugak yang gembira tetapi bagi aku jika kita ingin lebih kena lah beriktiar mencari jalan dan hala tuju untuk meningkatkan taraf ekonomi keluarga.

bagi pegawai sokongan gred 17 kebawah mungkin mereka mengeluh tetapi itulah hakikat yang perlu ditempuhi. aku sendiri bermacam cara dan terus cuba mencuba walaupun aku tidak pernah berjaya tetapi usaha tetap perlu diteruskan walaupun aku mengalami kerugian. bagi aku hanya tuhan yang memberikan rezeki kepada seseorang. apa-apa pun sekurangnya dengan bantuan itu kita semua dapat meringankan beban yang dihadapi, jangan merengut atau mengeluh.

satu lagi berita yang agak mengembirakan ialah harga emas dunia telah menunjukkan peningkatan yang mendadak sejak seminggu ini, bagi penyimpan atau peniaga emas mereka amat menantikan kenaikan harga emas ini, begitu juga aku walaupun tidak seberapa.

menyimpan emas boleh dikatakan keajaiban tanpa kita sedari nilaian nya akan meningkat, bagi aku mungkin belum terlambat, begitu juga perasaan aku apabila aku terlibat dalam pelaburan emas pada tahun lepas, anggapan aku ketika itu agak mahal tetapi tahun ini lagi mahal. dan akan terus meningkat.

simpanan sedikit didalam bentuk emas dan sebahagian dalam bentuk wang kertas kerana banyak kelebihan yang tidak dapat kita ketahui dan jangkakan antara kelebihan emas atau wang kertas, kekurangan emas atau wang kertas.

itu antara 2 berita yang boleh dikategorikan gembira dan membuat seseorang tersenyum

salam

selamat berpuasa